TV, Telefoni och Bredband Mora

Idag finns det många olika tekniska lösningar för att kunna se sina favoritprogram eller filmer. Nedan har vi sammanställt information hur det ser ut på din bostadsort, vissa mindre avvikelser kan förekomma. Är något fortfarande otydligt? Kontakta i så fall vår Kundtjänst.

TV

  1. I lägenheten kan det finnas flera vanliga TV-uttag, i dessa så kan du from 2017-12-04 se kanalerna i Sappas ordinarie Kabel TV-utbud som ingår i hyran. Dessa är analoga vilket innebär att de inte kräver digital box. Aktuell kanalplan hittar du på sappa.se .
  2. Via TV-uttaget så finns det också digitala TV-kanaler, HDTV-kanaler och olika paket. För att se dessa kanaler krävs att ett särskilt abonnemang tecknas med Sappa, information om aktuella kanaler och paket finns på sappa.se eller via deras kundtjänst på 0774-444 744. För att kunna se digitala kanaler krävs att man har en digitalbox som kopplas mellan antennuttaget och din TV, boxen ingår normalt när man tecknar abonnemang. Kanalerna kan enbart ses på den TV som boxen är ansluten till.
  3. Bredbands-TV , kan ibland också kallas IP-TV, innebär att du kopplar upp dig via ditt bredbandsuttag som normalt finns i vardagsrummet. Även i detta fallet krävs att ett abonnemang tecknas, du hittar aktuella paket och erbjudanden på mora.openuniverse.se. För att kunna se digitala kanaler krävs att man har en digitalbox som kopplas mellan nätverksuttaget och din TV, boxen ingår normalt när man tecknar abonnemang. Idag finns det olika lösningar till trådlös överföring om du vill slippa sladdar mellan box och TV.

Idag finns det också ett antal olika play- och streamingtjänster via internet, du använder då din dator, läsplatta eller telefon som mottagare och mediaspelare. Detta kräver att du har tillgång till en bra bredbandsanslutning, tex via 4G, ADSL eller fiber. En del tjänster är kostnadsfria medan andra kan kräva abonnemang.

Bredband

Bredband via telejacket, ADSL-anslutning. Hyresgästen väljer själv vilken tjänsteleverantör och hastighet som man vill ha. Max hastighet är normalt 6-8 Mbit men kan vara lägre beroende på avstånd till och antal uppkopplade mot resp telestation. I telejacket ansluts ett modem som tillhandahålls från resp leverantör, till detta kopplar men sin dator alternativt så kan man köra ett trådlöst nätverk (wi-fi), du kan då ansluta flera datorer / enheter och slipper kablar. ADSL nätet kommer på sikt att läggas ner men ser ut att dröja några år till.

Bredband via fiber. Till varje lägenhet är en fiberkabel dragen, den slutar via en fiberdosa i en mediebox som i de allra flesta lägenheter sitter monterad i vardagsrummet, från medieboxen så går det sedan en nätverkskabel ut till hallen. Avvikelser kan förekomma beroende på lägenhetens utformning. Du ansluter din dator direkt till nätverksuttaget alternativt så kan man köra ett trådlöst nätverk (wi-fi), du kan då ansluta flera datorer / enheter och slipper kablar. Du beställer själv de internettjänster som du vill ha, på hemsidan mora.openuniverse.se så kan du läsa mer om de aktuella paket och erbjudanden som finns att tillgå i nätet.

Telefoni

Fast telefoni. Lägenheterna är anslutna till det allmänna telenätet via en kopparkabel som mynnar i ett eller flera telejack i lägenheten. Hyresgästen kan välja mellan sladd eller trådlösa telefonmodeller.

IP-Telefoni. Till varje lägenhet är en fiberkabel dragen, den slutar via en fiberdosa i en mediebox som i de allra flesta lägenheter sitter monterad i vardagsrummet. Från medieboxen så går det sedan en nätverkskabel ut till hallen, avvikelser kan förekomma beroende på lägenhetens utformning. Aktuellt telefoniutbud finner du på mora.openuniverse.se där du själv kan välja tjänsteleverantör. Oftast kan man tjäna pengar på att köpa färdiga paketlösningar med Bredband och telefoni samt ev Bredbands-TV.

Välkommen till Mora Stadsnät

Infobladet (öppnas som PDF) ger dig mer information om hur du kan beställa tjänster.

Mora Stadsnät

Open Universe sköter kommunikationen åt Mora stadsnät, på deras hemsida så kan du läsa mer om de aktuella tjänster och erbjudanden som finns att tillgå i stadsnätet.

Felanmälan Fiber

Vid problem med din fiberuppkoppling eller olika fibertjänster ska du alltid felanmäla direkt till din tjänsteleverantör. De gör alltid första felsökningen och kontaktar nätägare eller fastighetsägaren om det skulle vara några problem med kabel eller annan utrustning.

Trygghetslarm

Om du har någon form av trygghetslarm så behöver du kontrollera med kommunen innan du beställer IP-telefoni, annars riskerar du att ditt larm slutar fungera.